fredag 7. september 2012

Røyvass og Skutilen

Sørpunktet,Midtunktet og i det fjerne Nordpunktet

 Friperiode og hyttetur i siktet. Denne gangen var det den midterste delen av øya som var målet.
Manglet bare å skrive navnet mitt i 2 hyttebøker her på øya,så derfor var det greit å ta turen til Røyvasshytta og Skutilen. 
Tirsdag etter lunsj la jeg ivei,været var forsåvidt greit da og jeg hadde stor tro på at min flaks med været her oppe skulle slå til også denne gang,til tross for at meldingene sa noe annet. Og denne gangen skulle det vise seg at meldingene var sterkere enn flaksen min..

Stein,stein og atter stein mot sør
Og stein,stein og atter stein mot Nord

 Mine tidligere turer har gått langs brinken,dvs forholdsvis fint terreng,uten altfor mye stein som måtte forseres. Denne gang var det ikke fullt så fint. Periodevis var det stein i alle retninger. Og da snakker vi om å "vasse" i stein. Det forundrer meg enda at denne øya heter Bjørnøya,og ikke Steinøya,ettersom det er lenge (1 1/2 år) siden sist det var observert bjørn her,mens stein ser man jo uansett hvor man vender seg. :)

Det eneste unntaket i steinhelvete er Vomma Highway,som er noen hundre meter med slett landskap,der man kan gå som normalt,uten å være redd for at det ryker et leddband eller at man får ei kneskål ut av ledd. :)



Vomma Highway


 Men til Bjørnestua ved Røyevannet kom jeg. Like hel. Med bare et lite ublidt møte med Lakselva helt i starten av turen.

Bjørnestua ved Røyevatnet


Resultatet av et møte med Lakselva på tur til hytta

 Hadde med meg fiskestang,for å se om jeg kunne slå kokkekollega Jørgen sin røyerekord på 3.1 kg.
Men den rekorden får han nok ha noen dager til,for jeg hadde bare et par små napp iløpet av turen.

Et blikkstille Røyevann


 Onsdag gikk jeg en dagstur til Skutilen og Ellasjøen,trass i at det både var tåke og ellers ikke veldig bra vær. Ellasjøen er forøvrig litt spesiell,ettersom det er konstantert høye konsentrasjoner av miljøgiften PCB der. Forskere fra Akvaplan Niva har et prosjet der,hvor de sammenligner fisk derifra og fisk fra et av de andre vanna her oppe,for å se hvilke utslag PCB har i forhold til bla gyting.



Skutilen


Ellasjøen


 Torsdag ble det heimfarardag,pga relativt dårlige meldinger til fredag.Så da ble leddband og kneskåler atter en gang utsatt for en viss risiko for å ryke. Kom heldigvis heil heim igjen,så da er det bare å vente til neste friperiode for å se om det kan bli en ny tur igjen da.

2 kommentarer:

  1. Igjen flotte bilder og kommentarer.
    Synes å kjenne igjen noen av de steinene...og Langs Vomma, joda, hærlig å nyte de få hundre metra uten å måtte se seg ned hele veien, husker jeg gikk sikksakk for å ikke møte en eneste stein så lenge som mulig.
    Fortsett med bilder og det skrevne ord så lenge du kan, selv om det nok mørknes nå, og hjem, november ?
    pg

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelige tilbakemeldinger. :) Syns det er kjekkt å kunne formidle mine inntrykk i ord og bilder. Og det er veldig koselig å få tilbakemeldinger.
    Har ikke fått hjemreisedato enda,men det blir antagelig i starten av desember.

    SvarSlett