onsdag 7. november 2012

Mørketid

Hammerfesthuset

 Fra og med idag 7 november og til og med den 4 februar vil ikke sola komme opp over horisonten her på Bjørnøya. Dvs at fra nå av er det mørketid. Her betyr ikke det at det er like mørkt om dagen og om natta,sånn som det er oppe på Spitsbergen,men det merkes godt at det bare er skumring og ikke lys dag.

8 av 9 besetningsmedlemmer

Det er veldig vanlig at man på de plasser som har mørketid,feirer solas tilbakekomst med solboller. Ettersom vi i denne besetningen forlengst har reist herifra når sola igjen kommer over horisonten her,valgte vi da å snu på flisa å feiret i dag mørketida med Mørketidsboller.




Mørketidsboller
 Vår variant av Mørketidsboller er hveteboller som fylt med vaniljekrem. Dette var da et lite symbol på at sola har "gjemt" seg.


Innsida av Mørketidsbollen


Og for å sette en liten ekstra spiss på feiringen valgte vi også å tenne et lite bål.


Mørketidsbål



Sist søndag fikk vi igjen besøk av Kystvakta. De kom innom med post og proviant til oss. Forøvrig den siste forskyninga før vi blir henta en gang i begynnelsen på desember.
Og i posten min kom det bl.a en stor pakke med garn og strikkepinner.. Dette skal jeg da prøve å forvandle til noe som forhåpentligvis ligner på en lue og en hals/skjerf. Har brukt noen dager på å mote meg opp til å begynne med prosjektet,men idag var det på tide. En av mine kollegaer her oppe utbrøt svært overraska,når ho kom ned i stua i formiddag,og såg meg med strikking i hendene; Strikke du?? Etterfulgt av en latter. :)
Så gjenstår det å se om jeg kan overraske noen med ferdigstrikka produkter utover vinteren.

Mitt tidsfordriv



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar