tirsdag 7. august 2012

Jutulsetet/Kapp Levin

Etter å ha vært her i 9 uker var det jammen meg på høy tid å få til den første hytteturen med overnatting.
Tenkte også at det var fint å kombinere det med et lite besøk hos"Tromsøværingene"(Alkekongene) i Jutulsetet. Så søndag formiddag la jeg i vei,med Hytta Sagatun på Kapp Levin som endestasjon for dagen.

Gikk østover brinken,og hadde første stopp i hytta ved Tunheim.


Bjørnehiet,Hytta ved Tunheim

"Kunst" bak ovnen i Bjørnehiet
Derifra gikk veien ganske rett frem mot Jutulsetet.


Jutulsetet sett fra bunnen

 Gikk oppover ura i Jutulsetet for å se,og ikke minst høre levenet fra fuglene.Satte meg godt til rette midt oppi der og lukka øynene. Og det  var bare helt fantastisk å høre skrattet og skravlinga til fuglene.Et sånt liv kan ikke beskrives,må oppleves.

Flokk med Alkekonger



Fra toppen kunne jeg se nordover øya og hadde det ikke vært for tåka som kom sigende,så hadde jeg nok sett helt hjem til stasjonen. Og som dere ser av bildet under her så består Bjørnøya av mange små vann/tjern. Og der det ikke er vann,kan jeg hilse å si at der er det stein...


Fra toppen av Jutulsetet mot nord



Ura til Alkekongene




En liten enslig en


 Når man har vært ute å gått hele dagen er det hærlig å etterhvert kunne se hytta man skal tilbringe natten i.
Hytta Sagatun,ved Kapp Levin

Kom inn og fikk fyra opp i ovnen,og ikke minst laga et fantastisk måltid,bestående av Real Turmat sin Pasta Bolognese.. Utrolig hva man tar til takke med når man er på tur. :)
"Gourmetmat" på tur. :)
Etter middagen måtte jeg ut å se meg litt om og fotografere litt.
Svaner

Måker ved Måketjern

 Resten av kvelden ble tilbragt i selskap med ei god bok og en radio.

Mandag morgen var det bare å komme seg opp for å rydde sammen og vaske opp før nesa ble vendt hjem mot stasjonen for å forberede til at sommerbåten skal komme med proviant og post,tirsdag etter lunsj.



Hadde flott vær på turen hjem så selvfølgelig måtte jeg ha noen små fotoseanser der fuglene poserte villig.
Lundefugl på Fugleodden

En Polarmåkeunge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar